Tandrensning

tandrensning

Tandrensning sikrer stærke tænder og en sund mund

Ved ganske almindelig tandbørstning er det sjældent, at du får fjernet alle bakterierne i munden på både tandoverfladen og under tandkødet. Derfor er det en god idé at gå til tandlægen regelmæssigt og få tjekket tænderne for at sikre, at alt er, som det skal være. Gøres dette, kan eventuelle sygdomstilstande opdages og behandles i tide. En effektiv måde at opnå en god mundhygiejne på og sikre sunde tænder er en tandrensning.

Hos Tandlægerne Grønnegade i Odense sørger vi for en grundig tandrensning af dine tænder. En tandrensning er altid en god idé, fordi du herigennem får fjernet plak og tandsten og derved kommer bakterierne til livs. Vi er eksperter i tænder og tandpleje. Det er vigtigt for os, at du føler dig godt tilpas under tandrensning eller anden behandling. Derfor tilpasser vi også behandlingen til et tempo, du føler dig tryg ved.

Hvad er en tandrensning?

Hvis bakterierne ikke fjernes, forkalker de i stedet og bliver til tandsten, som sætter sig som hvide plamager i stykket mellem tænder og tandkød. Dette kan ofte føre til tandkødsbetændelse, idet bakterierne har mange gemmesteder i tandstenene. En tandrensning har til formål at fjerne tandsten og belægninger på tænderne på en nænsom måde, hvilket er med til at forebygge sygdom i munden.

Når du henvender dig til os med henblik på en rensning af tænderne, vil en af vores tandlæger i første omgang foretage en grundig undersøgelse af dine tænder og mundhulen for at se, om der også skulle være behov for anden behandling. Herefter foretages tandrensning.

Under tandrensning fjernes der således både de bløde (plak) og hårde (tandsten) belægninger foruden misfarvninger på tænderne. Dette fjernes forsigtigt ved hjælp af et ultralydsapparat samt forskellige håndinstrumenter til at skrabe tænderne fri for belægninger. Til sidst i tandrensning afpudses tænderne med en gummikop og en pudsepasta, der fjerner de sidste farvede belægninger på tænderne. Det efterlader både tænder og fyldninger glatte og rene, så bakterier får sværere ved at sætte sig fast.

En tandrensning er en nænsom behandling, hvor vi forsigtigt renser tænderne uden skade på det omkringliggende væv. Vi sørger altid for, at vores tandrensninger foregår så smertefrit og skånsomt som muligt, så du kan føle dig tryg under behandlingen. Skulle du alligevel opleve smerter, kan det skyldes, at dit tandkød eller dine tandhalse er ømme.

Hvad du selv kan gøre imellem tandrensningerne

For at få og bevare en god mundhygiejne er det vigtigt at børste tænder mindst to gange om dagen. Du bør ligeledes rense tandmellemrummene med tandtråd regelmæssigt for at fange alle bakterier og forebygge tandkødsbetændelse. Det er også en god idé at undgå fødevarer med en høj andel af sukker, da dette beskadiger tænderne. Derudover anbefaler vi at få foretaget rensning af tænder mindst en gang om året.

Hvad koster en tandrensning?

Tandlægerne Grønnegade tæt på både Bolbro, Odense M og Odense C er en billig tandlæge, hvor du kan få tilskud fra Sygeforsikring Danmark til dine behandlinger. Vores priser på tandrensning er faste. Kontakt os på 66 12 51 98 eller mail@tandlaegernegronnegade.dk.